Suomessa sinkkuvanhemmat ostavat eniten erotiikkatuotteita sekä seksileluja

Shoppailu- ja maksupalveluiden markkinajohtaja Klarna tutki ystävänpäivän alla erotiikkatuotteiden ja seksilelujen ostotrendejä 11 maassa. Suomessa lähes puolet sinkkuvanhemmista sanoo ostavansa erotiikkatuoteita ja seksileluja kuukausittain – ja miehet kaksi kertaa enemmän kuin naiset. Z-sukupolvesta joka kolmas sanoo ostavansa seksileluja ja erotiikkatuotteita kuukausittain, mikä on merkittävästi vanhempia sukupolvia enemmän. 

Klarnan kvartaaleittain päivittyvä, Nepan kanssa toteutettava Shopping Pulse -raportti seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä 11 maassa ja 3 eri maanosassa. Loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18,000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1,668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa yli 250,000 verkkokaupasta ympäri maailman.

Suomalaiset jäävät seksi- ja erotiikkatuoteostoksilla selkeästi hännille

Suomalaisista 13 % kertoo ostavansa seksileluja tai eroottisia tuotteita kuukausittain. Globaali keskiarvo on 19 %, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa noin joka kolmas (29 %) sanoo ostavansa tuotekategoriaa kuukausittain. 

Suomalaiset tekevät seksi-ja erotiikkatuotekategorian ostokset kuitenkin muita maita useammin verkossa. Kansainvälisessä vertailussa vain itävaltalaiset sanoivat suosivansa suomalaisia enemmän verkkokauppaa erotiikkaostoksissa. Vähiten vertailussa mukana olleista maista verkkokauppaa suositaan Australiassa.

“Verkkoshoppailun suosio saattaa johtua esimerkiksi suuremmasta valikoimasta verkossa, mutta myös yksityisyyden halusta”, Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman kommentoi. 

Sinkkuvanhemmat ostavat eniten erotiikkatuotteita ja seksileluja

Seksileluista ja erotiikkatuotteista kiinnostuneimpien ikäryhmien, eli 18–24 -vuotiaiden ja 25–40 -vuotiaiden suomalaisten, keskuudessa erotiikkatuotteita ostavat etenkin sinkkuvanhemmat. Heistä melkein puolet (44 %) sanoo tekevänsä kuukausittain erotiikka- ja seksileluostoksia. Tuloksista selviää myös, että vanhemmat ostavat erotiikkatuotteita ja seksileluja enemmän kuin lapsettomat. 
 

Miehet ostavat eroottisia tuotteita ja seksileluja yli tuplasti naisiin verrattuna

Suomalaiset miehistä lähes joka viides (18 %) ostaa eroottisia tuotteita ja seksileluja kuukausittain, mikä on yli tuplasti enemmän kuin suomalaiset naiset (8 %). Ikäryhmistä selkeästi eniten kategorian tuotteita shoppailevat Z-sukupolven edustajat, joista lähes kolmasosa (30 %) ostaa kuukausittain seksileluja tai erotiikkatuotteita.

Seuraavaksi eniten erotiikkatuotteita ostavat millenniaalit (21 %) ja X-sukupolven edustajat (9 %). Perää pitävät suuret ikäluokat, joista vain 3 % tekee kuukausittaisia erotiikka- tai seksileluostoksia. 

Lähiöissä asuvat ostavat eniten erotiikkatuotteita ja seksileluja – verkko-ostoksissa korostuu Lapin aktiivisuus

Tutkimuksesta selviää, että myös henkilön asuinalue vaikutti siihen, kuinka säännöllisesti hän ostaa erotiikkatuotteita ja seksileluja. Suomessa näitä tuotteita ostavat eniten lähiössä asuvat ihmiset. 

Verkko-ostoja tarkastellessa Lappi nousi kärkeen: siellä ostettiin Suomen maakunnista eniten erotiikkatuotteita ja seksileluja, toiselle sijalle nousi Kymenlaakso. 
“Tulos on linjassa aiempien tutkimuksiemme kanssa, sillä Lappi on ollut myös muiden tuotekategorioiden osalta erityisen aktiivinen verkko-ostamisen alue Suomessa”, kommentoi Nyman

Metodologia
*Klarnan kyselytutkimus: Tutkimus on toteutettu yhteistyössä Nepan kanssa 11 eri maassa (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Australia, Saksa, Itävalta, Alankomaat, Belgia, Ranska, Ruotsi, Norja, Suomi). Tutkimus toteutetaan neljästi vuodessa, ja jokaisesta maasta on aina vähintään 1000 vastaajaa. Yhteensä yli 18 000 kuluttajaa osallistui tutkimukseen vuoden 2021 loka–joulukuussa. Otantaan kuuluu sekä Klarnaa käyttäviä että muita kuluttajia, ja he ovat tutkimusyhtiö Nepan valitsemia. Suomessa viimeisimpään kyselyyn osallistui 1668 vastaajaa. 

**Klarnan ostoindeksi: ‎‎Indeksi (100) edustaa valtakunnallista suomalaisten verkko-ostosten keskiarvoa. Korkeampi tai matalampi arvo merkitsee, ovatko kuluttajat tehneet enemmän tai vähemmän ostoja henkilöä kohden verrattuna valtakunnalliseen keskiarvoon. Indeksiä on säädetty väestön suuruuden mukaan. Klarnan ostodata perustuu Klarnan palvelussa tehtyihin verkko-ostoksiin vuodelta 2021.

Klarna
Vuodesta 2005 lähtien Klarna on pyrkinyt uudistamaan vähittäispankkialaa. Meillä on 90 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja välitämme päivittäin kaksi miljoonaa maksutapahtumaa. Vastaamme asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin auttamalla heitä säästämään aikaa ja rahaa sekä hallitsemaan kassavirtoja ja tekemään perusteltuja ostopäätöksiä. Yli 250 000 globaalia partneria, kuten H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group ja Nike, on ottanut käyttöön Klarnan innovatiivisen teknologian tarjotakseen saumattoman shoppailukokemuksen niin verkkokaupassa kuin fyysisessä myymälässä. Yli 5000 ihmistä työllistävä Klarna on aktiivinen 20 markkinalla, ja 40,39 miljardin euron valuaatiollaan yksi arvokkaimmista yksityisistä fintech-yrityksistä maailmassa. Lisää tietoa löydät osoitteesta Klarna.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.